tirsdag 29. september 2009

Klimadebatten og Røde Kors

Klimaspørsmålet er en utfordring for oss alle, og debatten er viktig. Jeg mener derfor Røde Kors bør være en synlig aktør og sterk stemme i arbeidet for å redusere utslipp som kan skade miljøet. En konsekvens av slike utslipp er global oppvarming som igjen får store og uønskede konsekvenser for bosetting og levesett til folk i deler av verden. En slik utvikling vil øke behovet for bistand og nødhjelp dramatisk. Et aktivt arbeid for å hindre utslipp er derfor et tiltak godt i samsvar med en viktig del av oppdaget vårt, nemlig å hindre nød.

For at Røde Kors skal oppfattes som en viktig samfunnsaktør i klimadebatten er det viktig å tale med en uredd og tydelig stemme og påvise sammenhengene mellom utslippsreduksjoner og arbeidet for å hindre nød.

Hva mener du?

John Sjursø
medlem av landsrådet

2 kommentarer:

  1. Jeg er veldig enig med deg i det!
    Jeg syns jo at det kommer tydelig frem i Klimaplattformen vår, syns det tales med klar stemme der.
    Jeg syns det også er viktig at Røde Kors selv streber etter å være en grønn organisasjon, at vi tenker miljø i det vi gjør.
    Der syns jeg Røde Kors Ungdom sine innspill til Klimaplattformen er veldig bra!

    SvarSlett
  2. Klimasprøsmålet omfatter alle, også Røde Kors. Det fakturm at vi skal ha en klimaplatform, som forhåpentligvis endrer vår adferd i riktig retning, er viktig.

    Men vi må basere vårt program på hva andre kan si om dette. Dermed blir det viktig at klimaplatformen endres når ny kunnskap tilsier det. Viktig at vi er helt konkrete her.

    SvarSlett